Monday, September 28, 2009

Syawal Tahun Ini....=)

0 comments
Perjalanan pulang ke rumahku di Darul Ridzuan yang mengambil masa lebih kurang 3 jam dari Pudu membuatkan diri ini begitu teruja. Alhamdulillah, mujurlah suasana di Pudu pada petang itu tak sesak. Mungkin ramai yang belum berhajat untuk pulang ke kampung lagi walaupun hanya 3 hari lagi Syawal akan menjengokkan diri. Kalau diikutkan tiketku yang sebenar, aku akan bertolak pada jam 4ptg. Namun, rezeki ku pada hari tu, ada lagi seat yang kosong, jadi pemandu bas mempelawa aku untuk naik bas yang bergerak 3.30ptg =)

Dengan ibtisam yang terukir di bibir, aku segera naik bas tersebut. Niat di hati agar aku berkesempatan berbuka bersama keluarga di rumah. Ye lah, dah lama tak berbuka bersama usrah tercinta. Namun begitu, bekalan untuk berbuka sudah kusiapkan dalam beg sandang sedari awal lagi. ^o^
Syukurlah dalam 6.30ptg aku selamat tiba di rumah....


Eid Fitr tahun ini disambut secara sederhana. Sebaik menonton TV tentang pengumuman tarikh hari raya, aku tersenyum lagi...tersenyum meilhat gelagat adikku dan kakakku yang agak terkejut kerana EsoK RaYa! Mungkin ada yang tidak menyedari bhwa tahun ini kita menunaikan ibadah puasa selama 29hari berbanding 30hari pada tahun2 lepas. Seperti biasa, surau di hadapan rumahku akan melaungkan TAKBIR usai solat Isyak. Orang yang paling happy...semestinya adik bongsuku. Masakan tidak, biasanya malam raya dia akan join group TAKBIR ! Macam biasa, dia dan jemaah surau akan bertandang ke beberapa buah rumah di sekitar kawasan rumahku untuk berTAKBIR raya...MerIaH!!! Masih kuingat lagi, adikku (Anas) balik kekenyangan setelah selesai berTAKBIR raya. Kenyang dek dijamu tuan2 rumah...=) yang paling best, sudah pasti lah poketnya dah kembung!!! Tu zaman kanak2nya. Tapi sekarang umurnya sudah meningkat 17thn. Saat aku bertanya tentang duit raya...dia hanya menjawab..."Anas dah besar, sebab tu tak dapat duit dah.." ^_^


1 Syawal 1430 / 20 September 2009
Bersama keluarga tersayang

1 Syawal bagi aku sekeluarga pada tahun ini dirasakan lebih meriah berbanding tahun lepas. Seperti biasa 1 Syawal akan disambut di rumah...selalunya pada 2 Syawal barulah kami pulang ke kampung Mak di Yan, Kedah. Seronoknya tak terkira walaupun kami tiba agak lewat dek kesesakan kat highway...(ada lori terperosok dalam kawasan semak)

Haa...ada lagi yang menarik bakal diceritakan lagi...tunGGu..!! =)

p/s: I need to stop now...so sleepy.

0 comments:

Post a Comment