Friday, September 11, 2009

Kehadiranmu dinanti...pemergianmu ditangisi

0 comments
Saat menaip entry kali ini, saya terfikir sendirian..."hmm...malam ni dah masuk malam ke22 ramadhan". Pantas sungguh Ramadhan berlalu. Terasa terlalu rugi andai puasa kali ini masih sama seperti tahun2 sebelumnya.

Dalam satu tazkirah ringkas yang saya hadiri malam ini, Ustaz ada menyebut bahawa "Ramadhan yang datang adalah sama...namun natijahnya berbeza". Ada maksud yang tersirat disebalik kata2 ustaz itu. Ya! Ramadhan adalah satu bulan yang dikurniakan Allah pada hamba2Nya. Doa mustajab, pahala berganda, pintu syurga dibuka manakala pintu neraka ditutup, dll...adalah satu tawaran yang sungguh hebat dan Maha Agung yang ditawarkan untuk kita. Pilihannya bergantung pada iman masing2.

Natijahnya kita akan lihat selepas berlalunya Ramadhan alMubarak. Sayang, andai kita tidak terkesan langsung dengan tarbiyah Ramadhan. Dalam bulan ini, kita boleh bangun awal untuk bersahur, adakah selepas ini kita mampu untuk bangun awal lagi? Jika dalam bulan ini kita boleh memperbanyakkan sedekah, adakah amalan sedekah itu kita dapat teruskan?

Jom, muhasabah diri...sebelum kita dimuhasabahkan!!

Allahumma barik lana fi Ramadhan warzuqna lailatal qadr...amin

0 comments:

Post a Comment