Thursday, December 3, 2009

Kisah dari Bumi Irbid

2 comments
Assalamualaikum w.b.t
Alhamdulillah, saya berkesempatan untuk up date blog hari ni. Dah lama tak kemas kini dek kerana kesibukan dan ketiadaan internet di rumah. =) ...Alhamdulillah, hampir 2 minggu saya dan rakan2 belajar di Markaz Lughah, Universiti Yarmouk. Pembelajaran kami memang menarik, di tambah pula dengan pensyarah2 yang baik hati dan sangat ihtiram (menghormati) pelajar2 malaysia.
Insyaallah, pada hari Sabtu ini, saya akan di bawa menziarahi tempat2 bersejarah sekitar Jordan. Kami akan pergi ke A'jloun. Di sana terdapat banyak tinggalan sejarah yang membuatkan diri ini teruja untuk ke sana. Mmm...free je ziarah kali ni, kalau ikutkan kena bayar duit makanan. Tapi, kami bercadang utk masak sendiri, bawa bekalan makanan. he2..utk berjimat..=)
Hmm...nampaknya tak dapat nak cerita panjang. Kelas dah nak mula kejap lagi..
Ilalliqo'

Tuesday, November 24, 2009

Salam dari Irbid

0 comments
Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, syukur kerana dapat online pagi ni. Saya kini berada di makmal bahasa markaz lughah di Universiti Yarmouk. Sementara tengah tunggu doktor datang, kami masuk ke makmal ni sekejap.

Setelah 2 hari bermukin di sini, rasa seronok sangat. Banyak pengalaman baru dan perkara2 yang kelakar yg kami berempat lalui. Semalam baru dapat makan nasi setelah 2 hari hanya makan roti sahaja. Alhamdulillah...

Kediaman kami di dalam universiti bersama sahabat2 malaysia yang lain. Bilik nya..masyaAllah, macam hotel...mmg beruntung student2 kat sini. Walau apa pun, kami bersyukur kerana sebaik shj tiba di kediaman, ramai yg dtg berkunjung ke bilik kami. Ramah dan sangat bermurah hati menolong kami yg maish baru di sini.

Suhu pagi ni rase2 nye mencapai 10 celcius. Pakaian mmg tebal2, tapi student2 kat sini tak lah tebal sgt baju diaorg. Mungkin dah biasa. Waktu malam lebih panjang sekarang. Lebih kurang 6.30ptg, dah masuk isya'...

Mmm..setakat ni dulu coretan saya buat kali ini. nak ready utk kelas jap lagi..

wassalam

Thursday, November 19, 2009

Naif??

0 comments
Hmm...apa perasaan anda apabila orang lain menganggap diri anda ialah seorang yang naif? Sedangkan anda hanya melakukan kesilapan kecil sahaja. Mungkin bagi sesetengah orang yang pro mudah mengungkapkan kata2 ini..."you're naive"...-_-

Adakah semudah itu melabel seseorang hanya kerana tersalah faham mengenai maklumat yang diberi? Terkadang masing2 perlu mengoreksi diri...mungkin juga salah faham maklumat ini berpunca daripada pemberi maklumat itu sendiri...usah hanya menyalahkan penerima maklumat itu semata2.

p/s: Kasihan melihat kawan sendiri digelar naif...sabar ya..

Wednesday, November 18, 2009

Bila bercakap soal HAJI

0 comments
KISAH 1

Terkenang saya zaman 60an dulu, zaman datuk dan nenek naik kapal laut selama 2 bulan perjalanan utk sampai ke pelabuhan Jeddah dan seterusnya ke Mekah. Perjalanan pergi dan balik ambil masa 4 bulan. Belum ambil kira masa mengerjakan haji yang pastinya lebih mencabar berbanding sekarang.

Kalau dalam perjalanan itu ada yang meninggal dunia, maka dasar lautlah yang menjadi kuburannya. Pendek kata, semuanya susah dan payah. Boleh kata semua jemaah yang nak berangkat tu merasakan saat pergi haji ni mungkin tak kembali lagi. Jadi, mereka manfaatkan betul2 peluang haji. Dan biasanya, apabila kembali ke tanah air mereka betul2 berubah.

KISAH 2

Terkenang jauh ke kisah2 silam di mana kafilah2 dari serata ceruk rantau- Timur Jauh, Asia Tengah, Afrika dan sebagainya mengambil masa bertahun utk sampai ke Mekah dan menunaikan haji. Perjalanan darat merentasi padang pasir dan bukit cerun mmg memeritkan. Tapi, hasilnya mmg sungguh manis.

Sekarang ni, nak pergi haji mmg cukup mudah. Tiada kapal laut. Yang ada hanya kapal terbang. Lapan jam, dah sampai.

Nak duduk hotel yang paling dekat dengan Masjidil Haram dan Masjid Nabawi? Selangkah je keluar hotel dah jejak perkarangan masjid. Bilal masjid iqamat je, kita boleh terus turun hotel dan menyertai jemaah2 lain lalu menunaikan solat. Syaratnya satu je...RM mesti penuh poket. Yalah, sekarang ni RM main peranan besar dalam ibadah haji sehinggakan nak kucup hajarul aswad pada musim haji yang sarat dengan jemaah (tak kira waktu dan saat mana) pun boleh di atur. Janji bayar, MasyaAllah!

KISAH 3

Umumnya orang kita ni, bila rasa2 nak buat U-turn dalam hidupnya, baru dia terfikir nak buat haji. Selagi tak rasa nak buat pusingan U, selagi tulah tak berniat nak buat haji.

Kononnya pergi haji boleh membersihkan diri drpd dosa2 silam. Confirm bersih!! Balik Mekah nanti boleh fokus utk buat baik je sampai mati. Itulah tipu daya syaitan. Balik haji berpuluh kali pun, perangai tetap sama juga kalau niat pergi haji tak betul2 lurus.


...bersambung


petikan daripada: Buku I Love You Too, karangan Badrul Hisham Shari, Galeri Ilmu Sdn Bhd

Sunday, November 15, 2009

Jom Tafaqquh

0 comments
Assalamualaikum semua...salam mesra ceria diucapkan buat kalian ^_^ apa khabar hari ini? Moga2 setiap hari yang kita lalui disulami dengan keberkatan dan kasih Ilahi. Insyaallah, amin.

Alhamdulillah, saya sudah pun selesai menjalani peperiksaan akhir pada hari Jumaat lepas. Syukur padaNya, kerana dipermudahkan urusan saya untuk pulang ke Perak dengan selamat. ^_^

Pada petang semalam, saya sempat mengikuti kuliah Asar di surau. Teringin untuk kongsi beberapa ilmu yg saya perolehi. Walaupun nampak perkara ini agak kecil, namun sebenarnya inilah yang jarang kita ambil perhatian. Malah ada juga yang kita tidak perasan dan tidak tahu. Sedangkan Islam telah mengajar kita dari sekecil2 perkara hinggalah sebesar2 perkara. Cukup luas ilmu Allah ni.^_~.

Berikut adalah antara adab2 minum yang saya ambil dari Kitab Bimbingan Mukmin, karangan Imam Ghazali dalam Bab Adab2 Makan dan Menghormati Tetamu. Kuliah Asar itu telah disampaikan oleh Ustazah Amnah yang juga merupakan salah seorang jiran saya di sini. Moga2 kita dapat mengambil faedah bersama. Jom tafaqquh sekejap...


Adab-adab minum

1. Hendaklah mengambil gelas dengan tangan kanan dan mengucapkan Bismillahirrahmanirrahim.

2. Hendaklah minum secara perlahan2.

3. Janganlah minum sambil berdiri atau berbaring.

4. Hendaklah gelas itu diperiksa dahulu sebelum diminum.

5. Janganlah sendawa atau bernafas dalam gelas, tetapi hendaklah gelas itu dijauhkan sedikit dari mulutnya dan mengucapkan: Alhamdulillahirabbil 'alamin. Setelah itu kalau masih ingin minum, mulakanlah dengan bacaan Bismillah.

6. Baik gelas mahupun apa sahaja yang perlu diedarkan kepada semua orang yg hadir, hendaklah dengan menggunakan tangan kanan. Pernah terjadi bahawa Rasulullah s.a.w sedang minum air susu, Abu Bakar r.a berada di sebelah kirinya dan ada seorang Arab (penduduk dari daerah pedalaman) di sebelah kanan baginda. Setelah baginda s.a.w selesai, lalu diberikannya kepada orang Arab itu, kemudian baginda s.a.w bersabda:

"Yang kanan dahulu kemudian yang ke kanannya lagi"
.

Baginda minum dengan 3 nafas(tegukan), pada penghabisannya baginda mengucapkan Alhamdulillah dan pada permulaannya baginda mengucapkan Bismillah.

p/s: Walaupun Abu Bakar merupakan bapa mertua Rasulullah merangkap sahabat baginda, namun Rasulullah memberikan air susu itu kepada orang Arab tersebut. Ini kerana Rasulullah, melebihkan bahagian kanan daripada bahagian kiri. Kemudian Rasulullah bersabada seperti di atas untuk menjelaskan kenapa baginda berbuat demikian. Ini juga penting untuk memberi kefahaman dan menjaga hati Abu Bakar agar jelas dengan tindakan Rasulullah.

Cantikkan akhlak Rasulullah...^_^


Perkara-perkara sunat sesudah makan

1. Hendaklah berhenti sebelum kenyang. (agak2 kita macam mana??)

2. Hendaklah membersihkan makanan yang ada di celah2 gigi lalu membuangnya.

3. Hendaklah bersyukur kepada Allah atas segala makanan yang telah dihabiskan. Yakinlah bahawa makanan itu adalah nikmat dari Allah.

4. Hendaklah memperbanyakkan istighfar dan merasa sedih hati sewaktu makan sesuatu yang syubhat (yang tidak jelas halal dan haramnya)

5. Jika makan makanan yang disedekahkan oleh orang lain, sebaik2nya berdoa untuk orang yang memberikan makanan kepadanya dengan mengucapkan :

اللهم أكثر خيره و بارك له فيما رزقته واجعلنا و إيّاه من الشاكرين

"Ya Allah, perbanyakkanlah kebaikannya, berilah keberkatan dalam apa2 yang Engkau kurniakan kepadanya dan jadikanlah kami dan orang ini (pemberi makanan) termasuk dalam golongan orang2 yang bersyukur"

p/s: Hmm...agak2 kita pernah tak doakan kepada orang yg pernah beri kita makanan? Kalau belum boleh amalkan doa ni. Nak baca doa dalam bahasa Melayu pun boleh...^_^

Insyaallah, untuk pembacaan lanjut anda boleh rujuk Kitab Bimbingan Mukmin. Sekian dulu buat kali ini. Selamat beramal...

Wednesday, November 11, 2009

Dah nak habis ExAm (^_~)

0 comments
Assalamualaikum buat semua...ahlan wa sahlan. Bertemu lagi kita hari ini. Beberapa hari ni tak sempat nak up date blog. Tapi, curi2 masa sekejap untuk menulis ^_^ (lepas ni nak fokus study)

Hari Jumaat@13 nov - tamatlah sudah exam kami. Hari last ni, agak mencabar mental dan spiritual saya. Manakan tidak, ada 2 paper; pagi (bahasa Mandarin) dan petang (Prinsip Kewartawanan). Kenapalah agaknya jadual exam kami selalu ada 2 paper dalam 1 hari. hu2...-_-

Hari Sabtu nanti, saya merancang utk terus pulang kerumah. Rinduu sangat..dah lama tak balik bercuti. Buat kawan2 semua, selamat menempuhi peperiksaan yang berbaki dan semoga kalian pulang ke kampung halaman dengan selamat.

Kullu 'am wa antum bikahir ^_~

wassalam

Friday, November 6, 2009

Jamuan@C-4-6

0 comments
Assalamualaikum wbt

Alhamdulillah, tadi baru selesai jamuan perpisahan + kesyukuran di rumah saya. Jamuan makan kecil2an sesama ahli rumah...walaupun simple tapi seronok sangat! ^_~

Jamuan Perpisahan
Kami buat jamuan ni terlalu awal, kerana memandangkan ada antara kami yang akan terus pulang ke kampung halaman sebaik shj tamat peperiksaan. Jadi, takut tak sempat nak plan makan2 berjemaah. Bagi housemate saya yang akan mengikuti LI, mereka akan mengosongkan bilik dan tinggallah 3 orang sahaja dalam rumah ni semester akan datang.

Jamuan Kesyukuran
Selain tu, jamuan tadi sebagai jamuan kesyukuran kerana saya akan berangkat ke Jordan nanti. Seronok dan berdebar2 rasanya. Hanya Allah yang tahu. Walau apa pun, saya mohon doa kalian agar kami selamat pergi dan pulang. Syukran jazilan ^_^

p/s: Setiap pertemuan pasti ada perpisahan dan setiap perpisahan pasti membuahkan kenangan. Moga2 pertemuan dan perpisahan yang berlaku dalam hidup kita disusuli dengan rasa kesyukuran, kerna kedua2nya adalah nikmat dari Tuhan.

(-_-)....i'm quite sad

0 comments
Salam ukhwah buat semua...

Keluar dari dewan peperiksaan tadi, hatiku terasa sedih. Kenapa? Mmm..sedih memikirkan soalan exam tadi. Entahlah....tak puas hati dengan my performance dalam menjawab soalan2 linguistik. Penat dan lenguh jari jemari ni menulis. Masa 3 jam di dalam dewan, ku gunakan sebaiknya. Namun, tak tahulah apa natijahnya.

I'm quite sad because I can do better than this but...I felt sad and dissapointed with my performance today. May Allah ease everything and give me strength again to do well for the next paper.

Rabbana Yassir wala Tua'ssir...Rabbana Yusahhil umurona...amin

Tuesday, November 3, 2009

Alhamdulillah...

2 comments
Salam alaik...dan salam imtihan buat sahabat2 seperjuangan tak kira walau dimana jua antum berada. Moga2 imtihan yang sedang kita lalui ini dapat menjadi medan muhasabah dan mujahadah sepanjang kita bergelar penuntut ilmu. Ya...tanggungjawab mencari ilmu bukan hanya setakat kita mendapat sijil, degree, master atau PhD, bahkan sepanjang hayat. Selagi nafas masih ada.

Alhamdulilllah...

Suka rasanya untuk berkongsi berita yang baru saya terima... ^0^
Alhamdulillah, syukur dengan rahmatNya. Setelah kali kedua saya memohon untuk mengikuti kursus bahasa Arab, akhirnya saya berjaya. Bagi saya, tidak semestinya pelajar yang terpilih adalah yang terbaik (saya bukan yang terbaik). Segalanya berdasarkan aturan Allah, masing2 punyai rezeki yang tertentu. Pasti ada hikmahnya bagi setiap yang diaturNya.

Insyaallah, dengan izinNya saya dan 4 orang lagi rakan lain akan berangkat ke bumi Jordan. Kursus intensif bahasa Arab ini akan bermula dari 23 Nov hingga 1 Jan 2010 (6 minggu). Mohon doa kalian agar perjalanan kami selamat dan kembara kami dalam mencari ilmu dan pengalaman sentiasa mendapat rahmat dan berkat. Amin...(doakan agar saya cepat sembuh, skrg ni tengah demam sikit)

Walaupun pada asalnya saya tidak mahu meletakkan harapan yang tinggi untuk terpilih ke sana, kerana saingannya hebat2. Lagipun, saya dah aturkan banyak perkara untuk dibuat ketika cuti semester nanti; tulis cerpen, buat kerja2 terjemahan bahasa arab, monitor adik yang tengah ambil SPM, pergi bercuti dengan family dll. Kita hanya mampu merancang, hanya Dia yang Maha Tahu apa yang terbaik untuk hamba2Nya.

Akhir kalam, moga kita dipermudahkan dalam setiap urusan. Kadang2 tak semua yang kita hajati, kita perolehi dan tidak semua yang kita perolehi, yang kita hajati.

Salamesrabadi buat semua.
Wassalam

Friday, October 30, 2009

Nak Makan KFC??!

0 comments

Kentucky Fried Chicken is being prosecuted after environmental health inspectors found cockroaches, mice and flies at one of its busiest restaurants in Britain.

Officials said a cockroach scurried across a counter when they visited the fast food outlet in Leicester Square, central London.

They claimed a mouse was seen running across the floor and flies buzzed around their heads at the Coventry Street premises.

Inspectors also recorded evidence of black sticky grease caking bread roll containers and trays of raw chicken.

They claimed dirty cloths were used to wipe food preparation surfaces, chicken racks were covered in congealed fat and food warming units were dirty.

Officials also alleged a one-metre pool of dried blood was found on the floor and deeply-engrained grime covered walls and shelves.

Mould and dirt was found on the floor of the food preparation room and on walls, doors and ceilings, they claimed.

KFC, based in Goldsworth Road, Surrey, is being prosecuted by City of Westminster Council.

The allegations against the branch were outlined in court documents presented at City of Westminster Magistrates Court.

Other charges related to mayonnaise stored at warm temperatures, food wrappers left on the floor, a lack of hygienic facilities for handwashing and a pile of 14 bags of rubbish left leaking liquid on to the floor.

The fast food chain faced 13 charges brought under food hygiene regulations following an inspection on August 15 last year.

A court official said KFC pleaded not guilty to all 13 charges and a case management hearing would be held on February 22.

A spokesman for KFC said: "As soon as we were made aware of the results of the EHO (environmental health officer) inspection... we took immediate action to bring the restaurant back up to our strict hygiene standards.

"The restaurant is being closely monitored to ensure that they are maintained."


Retrieved from: Sky News 2009

p/s: Nak makan KFC? Ada selera ke?Jom boikot!

Wednesday, October 28, 2009

Wanita Muslim Acheh Barat? Malaysia?

0 comments
Salam alaik...

Hmm...berikut adalah petikan dari berita mStar online.


Wanita muslim Acheh Barat dilarang memakai seluar ketat


Wanita muslim yang tinggal di Acheh Barat dilarang untuk memakai seluar ketat mulai 1 Januari tahun depan (gambar hiasan)

WANITA muslim yang tinggal di Acheh Barat dilarang untuk memakai seluar ketat mulai 1 Januari tahun depan.

Sesiapa yang memakai seluar atau jeans ketat akan disuruh menukar pakaian tersebut kepada skirt labuh yang disediakan oleh kerajaan daerah itu.

Manakala seluar ketat itu pula akan dipotong dua dengan segera dihadapan mereka.

Kaum lelaki juga tidak terlepas kerana mereka tidak dibenarkan untuk memakai seluar pendek.

Tetapi, tidak dimaklumkan sama ada kaum lelaki akan diberi pakaian gantian jika mereka ditangkap memakai seluar pendek. Hukuman apa yang akan dikenakan buat lelaki Islam yang melanggar peraturan itu juga tidak dinyatakan.

Sementara itu, Ketua Daerah Acheh Barat Ramli Mansur berkata penduduk yang bukan beragama Islam tidak perlu mengikuti peraturan tersebut.

“Kami menghormati hak penduduk bukan Islam. Oleh itu, mereka tidak perlu risau mengenai peraturan baru ini,” jelasnya lagi.

“Kaum wanita hanya dibenarkan untuk memakai seluar sehingga buku lali mereka dan seluar itu juga mestilah longgar. Mereka hanya boleh memakai seluar di dalam skirt,” ujarnya lagi.

Menurut Mansur lagi, jika ada sesiapa yang membantah, dia berpesan kepada mereka supaya tidak marah terhadapnya kerana dia hanya mengikut tuntutan agama Islam.

p/s: Wanita Muslim di Malaysia macam mana? Wajar dicontohi perkara ni. Tapi, kan molek kalau tak diletakkan tarikh2 tertentu. Perkara baik (wajib), mesti dibuat segera...Hmm, sedih bila tengok mahasiswi2 kampus pakai seluar yang ketat bila keluar. Especially, bagi mereka yg lepasan sekolah agama.-_- nak kata jahil...mustahil la pulak. Nak kata tahu, musykil rasanya...

Tuesday, October 27, 2009

Rahsia Nama

0 comments
Assalamualaikum semua...^o^ Kaif halukum...

Smg hari2 yg mendatang membawa kebahagiaan dan keceriaan pada semua. Bagi yang sedang bertungkus lumus mengulangkaji pelajaran, doa saya agar kalian beroleh keberkatan. Yang paling penting bukanlah natijah@result yang cemerlang, tetapi USAHA yang kita dilakukan untuk mengejar kejayaan. Usah terlalu obses mengejar pointer yang tinggi namun hakikatnya, hkita tidak memahami sepenuhnya apa yang kita pelajari. Sekadar untuk menghadapi exam semata-mata. Pointer itu hanyalah ukuran kejayaan di atas sehelai kertas, tetapi ukuran bagi kejayaan yang hakiki adalah apabila ilmu yang dimiliki dapat diaplikasikan dalam kehidupan menuju redha Ilahi. insyaallah.

Berbalik kepada tajuk entry kali ini...^_^

Rahsia nama...tiada apa yang rahsia disebalik nama saya. Kita mengetahui bahawa apabila di akhirat kelak, kita akan dipanggil dengan nama yang kita miliki sekarang. Menjadi tanggungjawab ibu dan bapa memberi nama-nama yang baik pada si anak. Mudah2an makna dari nama yang diberi itu meresap kedalam ruhnya dan terpancar melalui jiwa dan peribadi si anak. Maka, pentingnya ibu bapa peka tentang hal ini.

Ada kes ibu bapa yang meletakkan nama anak mereka dengan makna yang tidak elok. Faktor kejahilan juga menyumbang kepada berlakunya perkara sebegini. Kasihan si anak...

Syukur alhamdulillah, mak dan abah saya sepakat meletakkan nama saya Noorsyuhada yang membawa maksud (Cahaya para Syuhada') Syuhada'- gelaran org yang mati syahid di jalan Allah).

Ada kisah disebalik nama saya. Ketika saya dilahirkan, isu Perang Memali masih heboh diperkatakan. Jadi, dari situ nama saya diambil bersempena dengan nama anak Assyahid Ustaz Ibrahim Libya - Syuhada.

Dalam bahasa Mandarin pula, nama saya bermaksud :

Shu - Keselesaan
ha - Kebahagiaan
da - Mencapai

.: Mencapai kebahagiaan dan keselesaan..~_^

Apa2 pun saya bersyukur dan bertuah kerana memiliki nama ini. Bagaimana pula dengan anda? Ada sebarang perkongsian@comment yang ingin disampaikan...tafadhal...

Saturday, October 24, 2009

Google Office in Zurich

0 comments

We can use this slide to go to another floor


This is one of the meeting place


The reception place


Google office


This is the gymnasium


Feeling tired? We also can have a massage here


One of the place to have an informal meeting


p/s : Seeing these photos make me wish to have this kind of workplace. These photos are from Google Office in Zurich. ^o^

Friday, October 23, 2009

Al-Hikam

0 comments
الحكم وقول الحكماء


1 بيتي جنتي
رومهكو شركاكو


2 الاجتهاد أساس النجاح
اوسها تعك كجاياءن


3 الاتحاد أساس النجاح
برساتو أساس كجاياءن


4 رضا الناس غاية لا تدرك
كفواسن هاتي ماءنسي اداله متلامت يع سوكر دحافاي


5 كاد المعلم أن يكون رسولا
همفير-همفير كورو ايت اداله سأورع رسول

(داري سكي كمولياءنن)

6 مفاتيح الأمور العزائم
كعزمن كونحي سكالا فركارا


7 انما الأمم الأخلاق ما بقيت # فان هموا ذهبت أخلاقهم ذهبوا
سسوعكوهن سسواتو اومة ايت ككل دعن بودي فكرتي مريك، كيران مريك تيدق برأخلاق مريك اكن ليف


8 علموا أولادكم السباحة والرماية وركوب الخيل
أجاريله انق-انق كامو برناع، ممانه دان منوعكاع كودا


9 الوقاية خير من العلاج
منحكه لبيه باءيق درفد معوبتي


10 من سار على الدرب وصل
سسيافا يع برجالن دأتس جالن (لنداسان يع بتول)

فستي سامفي (كفدا متلامت)

11 العلم بلا عمل كالشجر بلا ثمر
علمو يع تيدق دعمالكن سفرتي سباتاع فوكوء

يع تيدق بربواه

12 قل الحق ولو كان مرا
كاتكنله سسواتو كبناران ايت والوفون فاهيت


13 آفة الرأي الهوى
فياكيت اوتاما ددالم ممبري فندافة (يع بنار) اياله هاوا نفسو


14 اذا تم العقل نقص الكلام
أفابيلا سمفرنان عقل مك كورعله فرحكافن


15 الجار قبل الدار
فيليهله جيران يع باءيق سبلوم برجيران دعنن

16 من لم يخطيء لا يفعل شيئا
سسيافا يع تيدق فرنه ممبوات ساله سبنارن دي تيدق

ملاكوكن سسواتو فركارا فون

17 من قل صدقه قل صديقه
سسيافا يع سديكيت برحاكف بنار مك سديكيتله كاونن


18 زر غبا تزدد حبا
زيارهله سحارا برتروسن نسحايا اكن برتمبه كاسيه سايع


19 الحاجة تفتق الحيلة
كايعينن ترهادف سسواتو فركارا ملمهكن سسأورع درفد ممبوات حيله (فرانحاعن)


20 الكلام من فضة والسكوت من الذهب
(جيكا) فرحكافان ايت درفد فيراك مك ديام ايت درفد امس


21 خير الناس أنفعهم للناس
سباءيق-باءيق مأنسي اياله اورع يع بايق

ممبري منفعت كفد مأنسي

22 اليد العلى خير من اليد السفلى
تاعن يع داتس لبيه باءيق (موليا) درفد تاعن يع دباوه


23 خير الكلام ما قل ودل
سباءيق-باءيق فرحكافن اياله يع ريعكاس دان ربأرتي

Iklan Air Asia; Eksploitasi Wanita

0 comments

Baru2 ini saya sempat menonton TV di cafeteria asrama bersama kawan2. Sudah lama saya tidak berkesempatan menonton TV kerana sibuk dengan tugasan2 lain. Saya pasti ramai antara kita yang pernah melihat sebuah iklan TV Air Asia yang ditayangkan oleh stesen televisyen swasta. Bagi saya iklan sebegini bukanlah untuk mempromosikan syarikat penerbangan itu, bahkan lebih kepada pengeksploitasian wanita.

Walaupun pada mulanya saya tidak perasan sangat kekurengan iklan itu. Namun, setelah melihat satu persatu keletah kanak2 itu, saya terasa pelik dan mula mengamati setiap butiran percakapan dalam iklan tersebut.

Susuk tubuh pramugari di tunjukkan dalam beberapa keadaan yang tidak sepatutnya. Aksi2 kanak2 lelaki itu juga membuatkan saya menyampah melihatnya. Apa sebenarnya motif iklan ini? Di manakah tapisannya? Bagaimana pula iklan berunsur lucah ini LULUS untuk disiarkan umum?

Banyak lagi cara lain yang boleh digunakan untuk mempromosikan produk atau perkhidmatan. Tidak perlu menggadai maruah untuk mengejar status iklan antarabangsa. Atau, adakah ini caranya untuk memperkenalkan Air Asia? Mungkin ada propaganda2 tertentu disebalik pembikinan iklan ini.

Bagi saya, bukan setakat budak kecil, malah bapak budak juga boleh terkesan dengan apa yang dipaparkan. Bukankah cabaran terbesar kaum lelaki ialah wanita?

Firman Allah SWT :

زين للناس حب الشهوات من النساء والبنين ..

"Dihiaskan (diuji) bagi manusia itu, nafsu syahwat dan keinginan serta kecintaan kepada wanita, anak-anak, harta..."

Ayat ini dengan jelas menyebut syahwat utama lelaki adalah pada wanita. Nabi SAW juga pernah bersabda :

ما تركت بعدي فتنة أضر على الرجال من النساء

Ertinya : "Tidak aku tinggalkan fitnah selepasku yang lebih boleh membawa mudarat kepada lelaki selain wanita" (Riwayat Al-Bukhari, 7/11, bab Zikir & Doa )


Tuesday, October 20, 2009

Motivasi Diri

0 comments
Assalamualaikum...cepat sungguh masa berlalu. Kini, saya dah pun berada di akhir semester. Minggu depan adalah study week...memikirkan beberapa assignment yang perlu dihantar pd minggu ini menjadikan saya tertanya2. Sempat tak nak siapkan? Ditambah pula dengan beberapa komitmen persatuan yang perlu diselesaikan. (sambil mengerutkan dahi).

Tapi, diri ini masih mampu tersenyum =) . Usai menaip karangan mandarin di makmal komputer, saya membaca artikel2 di website iluvislam. Hmm...teringin rasanya nak share satu artikel ni dengan kalian. =) Walapun ada banyak kerja atau masalah, saya berharap kita dapat urus emosi dan diri dengan baik.


Jom Baca (^_~)

Hatiku Sebesar Cawan
www.iluvislam.com
akrimimathwa
Editor : arisHa27

" Aduhai, kenapakah hidup aku selalu dirundung malang begini..? " lelaki itu berkeluh-kesah. Selama hidupnya, dia tak pernah merasakan ketenangan yang sebenar. Hatinya tidak pernah sepi daripada merasakan kerisauan. Fikirnya, tuhan tidak pernah sudi meminjamkan kedamaian hati padanya. Dia sangat cemburu apabila memandang sekeliling. Mereka bebas ketawa dan mudah tersenyum. Tapi dia? Dia hanya mampu tenggelam dalam dunia sepi dan resahnya sendiri.

Hatinya tidak mampu mengisi segala masalah yang menghimpit jiwanya. Lalu, selepas lelah dan puas berfikir, suatu hari dia melangkah longlai menuju ke hujung kampung. Niat hatinya, ingin menemui seorang lelaki tua. Saban hari, wajah lelaki tua itu sentiasa basah dan sejuk. Damai sentiasa bertamu diwajahnya. Dia ingin sekali meminta rahsia, " bagaimanakah boleh ku nikmati hidup begitu juga? " . Lalu, dia terus berperi kepada lelaki tua tersebut.

Masalah keluh kesah dan kerisauannya didengari lelaki tua itu sambil tersenyum. Lalu mengajak lelaki itu ke suatu tempat iaitu ke tepi sebuah kolam yang besar sambil membawa sebiji cawan dan dua bungkus garam. Lelaki itu mengikut, walaupun hatinya sedikit hairan.

" Anak muda... " lelaki tua itu bersuara .

" Ambillah cawan ini, isikanlah air dan masukkanlah sebungkus garam. " ujarnya lagi. Lelaki itu yang dalam kebingungan hanya menurut. Cawan diambil...air diisi...dan garam dimasukkan. Kemudian lelaki tua itu berkata lagi.

" Sekarang kamu minumlah air tersebut ". Dalam bingung yang masih bersisa, lelaki itu mengikut kata lelaki tua itu.

" Apa rasanya? ", tanya lelaki tua itu apabila melihat kerutan di dahi lelaki tersebut.

" Masin! " lelaki tua itu tersenyum lagi.

" Sekarang, kamu masukkan pula sebungkus garam ini ke dalam kolam itu, dan kamu hiruplah airnya. "

Lelaki tua itu menunjukkan arah ke kolam. Sekali lagi lelaki itu hanya mengikut tanpa menyoal. Air di cedok dengan kedua belah tapak tangan dan dihirup.

" Apa rasanya, anakku? " soal lelaki tua itu.

" Tawar, tidak masin seperti tadi ", lelaki muda itu menjawab sambil mengelap mulut.

" Anakku, adakah kamu memahami kenapa aku meminta kemu berbuat begitu tadi? " tanya lelaki tua itu, sambil memandang tepat ke arah lelaki tersebut. Lelaki itu hanya menggeleng. Lelaki tua itu menepuk-nepuk bahu lelaki tersebut.

" Anakku, beginilah perumpamaan kita dan masalah. Garam itu umpama masalah. Cawan dan kolam umpama hati kita. Setiap orang mempunyai masalah, ditimpa masalah, dan diuji dengan masalah. Tetapi, kalau hati kita sebesar cawan, maka kita akan merasai pahitnya masalah itu, pedihnya hati kita dan keluh kesahnya kita.Tetapi kalau hati kita sebesar kolam, masalah tidak akan mengganggu kita. Kita masih boleh tersenyum, sebab kita akan mengerti masalah bukan hadir untuk menyusahkan kita. Masalah dianugerahkan untuk kita berfikir, untuk kita muhasabah diri. Masalah dan ujian akan memberi hikmah kepada kita.Anakku, itulah rahsiaku. Aku sentiasa berlapang dada, aku sentiasa membesarkan jiwaku, supaya aku boleh berfikir tentang perkara-perkara lain dan masih boleh memberi kebahagiaan padaku. Aku tidak akan sesekali membiarkan hatiku kecil seperti cawan, sehingga aku tidak mampu menanggung diriku sendiri " .

Maka, pada petang itu. lelaki itu pulang dengan senyuman yang terukir di bibir. Dalam hati, dia berjanji, akan sentiasa membesarkan jiwa dan berlapang dada!

Moral: Sahabat sekalian, jangan lah membiarkan kita lemas dalam masalah tetapi nikmatilah masalah itu. Sesungguhnya ada hikmah disebaliknya.

Sunday, October 18, 2009

Kalam Cinta

0 comments
Assalamualaikum kepada anda semua...smg sihat dan ceria hendaknya. =)

Rasa-rasanya saya tidak pernah lagi bercakap mengenai soal hati dan perasaan dalam blog ini. Sengaja memilih tajuk sebegini. Acapkali saya mendengar lagu nyanyian Edcoustic - Muhasabah Cinta...lirik2nya menyentuh hati dan seringkali membuatkan diri ini berfikir. (lagu ni ada dimuatkan @alunan irama)

Apabila menerjah blog2 sahabat2 lama (ex-kisas, kusza, dll) sambil melihat perkembangan semasa masing2 membuatkan hati ini tercuit sedikit. Mengimbau kenangan2 lalu...kini, masing2 sudah punyai kehidupan sendiri. Di kala ini sahabat2 yang seusiaku ramai yang sudah menamatkan pengajian mereka. Tak kurang juga yang dah mula memasuki alam kerjaya...dan married list juga semakin bertambah ^o^...( akhir oktober ni will be my old friend wed! @ subang)

Walau apa pun, tahniah!!! Gembira andai nanti ada gathering esp. KISAS batch 02-03 . Glad to see all of you. Nampaknya tulisan ni macam dah lari tajuk..hu2..~_^

Anda percaya pada kuasa CinTa?

Seringkali terdengar kata2 ini:

Cinta mampu membuatkan yang lemah menjadi kuat, yang sakit menjadi sihat, yang fakir menjadi kaya dan lain2 ungkapan yang menggambarkan HeBatnye CinTa!!

Namun...

Cinta juga mampu membuatkan yang kuat menjadi lemah, yang sihat menjadi sakit, yang kaya menjadi fakir...

Analogi yang saya bawakan - Cinta Umpama Peluru

Apabila salah di gunakan, boleh memudaratkan bahkan boleh meMATiKAn! Justeru, berhati2 lah tatkala peluru cinta ini dilepaskan. Butiran das tembakan sang peluru mampu menyelamatkan nyawa dan mampu mengakhirkan nafas seseorang. Renung2kan bersama...


~Kalam cinta dari pencinta kepada Sang Pencipta Cinta~

Wednesday, October 14, 2009

Linguistik...ooh Linguistik...

0 comments
Noam Chomsky
Noam Chomsky

Looking at my final exam schedule, make me wondering. Uhh..i will be sitting for Linguistic paper on 6th November ( it is the 2nd paper )...During i'm writing this, i still keep on asking myself either i really understand this subject or not?! ~_~ hu..hu

Dear all my friends, kindly I attached here a little bit information about Noam Chomsky with his picture. At least we ever seen the guy who we always talk about...^o^

Chomsky
earned his undergraduate and graduate degrees at the University of Pennsylvania, as well as a PhD in linguistics. Chomsky has authored 35 books since 1955. Some of his best known books include The Logical Structure of Linguistic Theory, Aspects of the Theory of Syntax, Language and Mind, and American Power and the New Mandarins. Imperial Ambitions and Failed States were published in 2006.

Chomsky's approach to linguistics stems from rationalist philosophy, which holds that the mind is not a blank slate at birth, dependent on experience and learning, but rather is pre-equipped with knowledge universal to human nature. Chomsky believes that all languages--and there are more than 5,000--contain core similarities in grammar structure that we inherently understand from birth. The languages we are exposed to at an early age make no difference.

Chomsky calls this concept transformational generative grammar. He stresses that it is the universal unconscious aspects of language that allow individuals to create original grammatic sentences. Chomsky sees linguistics as not merely connected to psychology, but as a definite component of psychology.

Tuesday, October 13, 2009

Jom Tengok2 Gambar

0 comments

Ni gambar 7 keajaiban dunia

Saturday, October 10, 2009

Niqab@Purdah

0 comments

Isu Purdah... Pembaca Jangan Cepat Melatah Bila Akhbar Picisan Mencuit ....

Sekali lagi hati ini terguris bilamana para ulama dipermainkan.Inilah bahananya jika pekerjaan yang dilakukan langsung tidak berpaksikan iman dan adab.Sikap pembaca pula terlalu cepat menghukum dan memberikan komentar. Saya mendengar khabar daripada beberapa sahabat, sudah ada yang menggunakan laman facebook untuk mengecam dan mengutuk Syaikhul Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi hafizahullah.Seringkali kita memberikan nasihat dan pesanan kepada akhbar Tanah Melayu yang sering bersekongkol dengan akhbar dunia yang lain agar melakukan penelitian sebaiknya kepada setiap pernyataan yang dikeluarkan.

Berkali-kali kita sebutkan , selepas ini jika berita dan akhbar Melayu mengeluarkan sesuatu pernyataan kontroversi tentang pendapat para ulama maka perkara pertama yang perlu dipasakkan di dalam minda sidang pembaca ialah “ BOLEH DIBACA NAMUN PERCAYA JANGAN”. Kamu tak takutkah dengan hukum Allah taala kerana sering mempermain-mainkan para ulama.

Ingatlah, daging ulama itu beracun. Jangan bermain-main dengan maruah seorang ulama.

Pendapat yang dikeluarkan oleh Syaikhul al-Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi hafizahullah jelas bertentangan dengan apa yang dikeluarkan oleh akhbar Malaysia.Lain yang diucapkan oleh Syeikh, lain pula yang mereka masukkan ke dalam akhbar milik mereka.Kalau ya pun inginkan akhbar picisan milik kamu terjual laku di pasaran, usahlah lakukan fitnah kepada para ulama sehingga sedemikian rupa.

Apa yang diterangkan oleh IslamOnline dapat menjelaskan segala kekusutan yang berlaku. Saya diminta berkali-kali oleh sahabat-sahabat untuk membahaskan isu ini. Sikap saya yang pertama, tidak mahu terlalu cepat meletakkan hukum kepada ulama yang kita kenali sangat wara’ di dalam mengeluarkan sesuatu hukum.

Secara jelasnya , Syaikhul Akbar tidaklah melarang @ mengharamkan ( seperti bahasa yang digunakan oleh Akhbar Malaysia) pemakaian niqab secara mutlak. Malah larangan ini hanyalah kepada sekolah dan pusat pengajian yang di dalamnya hanya terdapat wanita sahaja. Ini bermakna, jika terdapat lelaki di dalam kawasan tersebut, maka dibenarkan untuk memakai niqab bagi wanita. Apa yang kita kesalkan, akhbar Malaysia jelas menyebarkan berita yang bertentangan dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Syaikhul Akbar.

IslamOnline juga menerangkan bahawa, Syaikhul Akbar bukanlah menentang pemakaian Niqab kepada wanita. Malah beliau amat-amat menghormati pandangan wanita yang ingin mengekalkan pemakaian niqab.Namun, apa yang beliau tentang ialah kesalahfahaman yang berlaku dan meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya.Bahasa mudahnya, mengamalkan agama bukan pada tempat yang sepatutnya. Jika sesebuah institusi tersebut ahlinya terdiri daripada golongan wanita semata-mata, apa faedahnya mereka memakai niqab?? Ini yang ingin Syaikhul Akbar terangkan dan bawa kepada masyarakat. Bukannya seperti yang disebarkan oleh akhbar-akhbar picisan yang seolah-olah mengatakan bahawa niqab ingin diharamkan seratus-peratus kepada golongan wanita muslimah.

Manakala isu tohmahan terhadap Syaikhul Akbar yang mengatakan bahawa beliau menghina pelajar wanita tersebut dengan mengatakan bahawa “ Aku lebih mengetahui tentang agama daripada kamu dan orang-orang yang mendidik kamu” jelas merupakan fitnah terhadap Syaikhul Azhar. Perkataan ini langsung tidak diucapkan oleh Syaikhul Akbar. Ini jelas putar belit yang dilakukan oleh akhbar yang memang terkenal suka mencari publisiti murahan dengan melakukan penghinaan terhadap para ulama.

Penjelasan lanjut boleh dilihat di IslamOnline.

Inilah senario masyarakat sekarang, ulama terlalu dipandang rendah dan hina. Malah dianggap tiada langsung kedudukan disisi mereka. Saya tidak mahu membahaskan isu sama ada niqab ini benar-benar merupakan tuntutan agama atau sekadar adat seperti yang disebutkan oleh Syaikhul Akbar.Ini merupakan permasalahan khilaf dikalangan para ulama.Khilaf di dalam permasalahan ini bukanlah merupakan perkara usul yang boleh membawa kepada kekufuran. Malah ianya cuma khilaf di dalam permasalahan cabang agama. Terlalu dangkal golongan yang ingin melakukan tohmahan kepada Syaikhul Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi hafizahullah hanya kerana beliau mengatakan bahawa niqab ini hanyalah merupakan adat.

Orang zaman sekarang lebih suka percayakan akhbar yang ditulis oleh wartawan yang tidak diketahui peribadinya berbanding mempercayai ulama muktabar.

Saya sangat tertarik dengan penjelasan yang diberikan oleh Fadhilatus Syaikhuna Habib Ali al-Jufri hafizahullah bilamana ditanya pandangan beliau berkenaan pendapat Syaikhul Akbar tentang “ Harus Memberikan Infaq Kepada Pembinaan Gereja”. Kata Syaikhuna Habib Ali al-Jufri hafizahullah(secara ringkasnya) :

Sepanjang pengetahuan saya perkara ini merupakan sepakat daripada para ulama mengatakan bahawa tidak dibenarkan untuk kita memberikan bantuan terhadap pembinaan gereja.Cuma ianya dibenarkan untuk pihak kerajaan memberikan bantuan jika keadaan memerlukan seperti yang berlaku di Gaza setelah peperangan antara Yahudi laknatullah dan tentera Islam.Kerajaan Hamas ketika itu memberikan bantuan kewangan untuk pembinaan gereja yang runtuh akibat peperangan tersebut. Secara jelasnya, saya menyebutkan perkara ini dengan ilmu saya yang sedikit berbanding Syaikhuna al-Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi hafizahullah.Mungkin Fadhilatul al-Imam al-Akbar pernah terjumpa pendapat ulama yang mengatakan bahawa dibenarkan untuk memberikan bantuan kepada pembinaan gereja.Manakala saya dengan sedikitnya ilmu pengetahuan yang ada pada saya maka tidak dapat saya memberikan pendapat sepertimana yang diberikan oleh al-Imam al-Akbar Dr Sayyid Muhammad Tantawi hafizahullah.

Nah, inilah sikap sebenar seorang ulama dan sikap seorang pendengar yang tidak cepat menghukum.Malah meletakkan adab yang terlalu tinggi terhadap para ulama.

Moga kita semua dapat mengambil sifat terpuji yang ditunjukkan oleh para ulama kita di dalam memberikan pendapat dan berbeza pendapat.


Wartawan-wartawan akhbar perlu menilai perkara ini dengan teliti.Muslim yang baik bukanlah yang terjatuh ke dalam lubang sebanyak dua kali walau telah diperingatkan berkali-kali.

**********

Ya Allah, Aku bersaksi kepadaMu, jikalau aku tidak mampu menjadi seorang ulama, maka cukuplah diriku menjadi khadam kepada para ulama, membela mereka daripada ditohmah walau diri ini tergadai.. Moga mereka akan memberikan syafaat kepadaku kelak dengan Rahmat dan InayahMu Ya Rabbal A'lamin...

Dipetik dari laman blog :

http://nazrulnasir.blogspot.com
Mohd Nazrul Abd Nasir,
Rumah Kedah Hayyu 10,
Keherah Mesir

Thursday, October 8, 2009

Typhoon Melor Likely Hit Japan Thursday

0 comments
www.chinaview.cn 2009-10-07 11:54:42

TOKYO, Oct. 7 (Xinhua) -- Typhoon Melor, which was approaching Japan's main islands, is expected to become the first tropical cyclone to hit Japan in two years.

According to the Japan Meteorological Agency, the season's 18thtyphoon, some 230 km south of Tanegashima Island in Kagoshima Prefecture in the Pacific, was moving northwards at a speed of 30 km per hour at 11:40 a.m. (0240 GMT), with a maximum wind velocity of 45 meters per second at its center, the agency said.

On Kagoshima's Amamioshima Island in the morning, a storm with a wind velocity of 90 km per hour or stronger was observed, it said.

It is likely to hit somewhere between western and eastern Japan on Thursday.

p/s : Ya Allah, Kau lindungilah kami dari perkara2 yang tidak diingini. Selamatkanlah kami..hanya padaMu aku memohon pertolongan. Amin.

Bukti dari Al-quran

0 comments


Sepertimana yang kita tahu sebelum ini, gempa bumi di Padang Indonesia telah berlaku. Itu mungkin amaran atau petanda dari Allah untuk hambanya yang peka dan taat kepadanya. Di sini saya kongi bukti kekuasaan Allah. Masa gempa di Indonesia dan kaitan dengan ayat al-quran.

Gempa pertama di Padang pada pukul 17.16.
Gempa bumi dengan magnitud 7.6 yang melanda Sumatera Barat kira-kira 5.16 petang waktu Indonesia Barat semalam mengakibatkan beberapa bangunan utama di Padang mengalami kerosakan teruk, seperti Rumah Sakit Umum Pusat M Jamil Padang, Rumah Sakit Selasih dan Hotel Rocky.

Kita lihat terjemahan Al-Quran surah ke 17, ayat ke 16.
Dan apabila sampai tempoh Kami hendak membinasakan penduduk sesebuah negeri, Kami perintahkan (lebih dahulu) orang-orang yang melampau dengan kemewahan di antara mereka (supaya taat), lalu mereka menderhaka dan melakukan maksiat padanya; maka berhaklah negeri itu dibinasakan, lalu kami menghancurkannya sehancur-hancurnya.
Al-Israa ayat 16. (17:16)

Gempa seterusnya di Jambi pada pukul 8.52
Jambi (ANTARA News) - Gempa bumi tektonik berkekuatan 7,0 Skala Richter (SR) yang menggoncang Kabupaten Kerinci, Provinsi Jambi, Kamis pukul 08.52 WIB di 46 Km tenggara Sungaipenuh, di kedalaman 10 Km, merusak lebih dari seribu rumah warga di sejumlah desa di daerah itu.

(Keadaan orang-orang kafir itu) samalah seperti keadaan Firaun dan kaumnya serta orang-orang yang terdahulu dari mereka. Mereka kufur ingkar akan ayat-ayat Allah, lalu Allah menyeksa mereka dengan sebab dosa-dosa mereka. Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha berat seksaNya.
Al-Anfaal ayat 52. (8:52)

Ayat al-quran berikut - kebinasaan akibat sikap manusia apabila merujuk latitude gempa di Mindanau, Filipina.

Allah berfirman:

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Quran itu benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu.
( Fussilat 41: 53)

Syeikh Tantawi Haramkan Purdah Masuk ke Al-Azhar

0 comments
KAHERAH 6 Okt. - Syeikh Al-Azhar, Mohammed Sayyed Tantawi merancang untuk mengharamkan pelajar perempuan yang memakai purdah daripada memasuki institusi-institusi pendidikan di bawah Universiti al-Azhar.

Seorang pegawai keselamatan semalam berkata, polis telah menerima arahan secara lisan supaya menghalang pelajar perempuan yang berkelubung daripada memasuki institusi-institusi al-Azhar termasuk sekolah menengah dan tinggi, serta asrama beberapa universiti di Kaherah.

Pegawai itu berkata, pengharaman tersebut adalah atas sebab keselamatan.

Langkah itu dipercayai sebahagian daripada usaha kerajaan untuk membendung manifestasi Islam yang dianggap ultrakonservatif di Mesir.

Sungguhpun majoriti wanita Mesir memakai tudung, hanya segelintir yang memakai purdah atau dikenali di sini sebagai niqab yang menutup muka dan lebih kerap ditemui di Arab Saudi yang mengamalkan ajaran Wahhabi.

Kebanyakan ulama berpendapat purdah tidak wajib tetapi hanyalah adat resam yang diamalkan oleh masyarakat Arab Badwi sebelum kedatangan Islam.

Rancangan Tantawi itu diumumkan semasa beliau menyuruh seorang pelajar sekolah menengah di sebuah kelas yang dikunjunginya awal minggu ini, supaya menanggalkan niqabnya.

Syeikh itu melawat sekolah-sekolah al-Azhar pada permulaan tahun akademik untuk memeriksa langkah yang diambil bagi membendung wabak selesema babi, menurut butir-butir lawatan yang disiarkan semalam oleh akhbar bebas, Al-Masry Al-Youm.

Tantawi dengan tegas memberitahu gadis berkenaan bahawa niqab 'tidak ada kena-mengena dengan Islam dan hanya satu adat resam' dan memaksanya menanggalkan niqabnya.

Beliau kemudian mengumumkan akan mengeluarkan arahan tidak lama lagi bagi mengharamkan pelajar perempuan yang memakai niqab daripada memasuki sekolah-sekolah al-Azhar.

"Niqab tidak ada kaitan dengan Islam...saya lebih arif tentang agama daripada kamu dan ibu bapa kamu," kata Tantawi kepada pelajar berkenaan.

Seorang sarjana di sebuah pusat penyelidikan al-Azhar, Abdel Moati Bayoumi berkata, para sarjana al-Azhar akan menyokong Tantawi jika beliau mengeluarkan arahan tersebut.

Bagaimanapun pengkritik langkah itu berkata, pengharaman niqab tidak akan dilaksanakan.

Arahan sebelum ini oleh Kementerian Wakaf untuk mengharamkan penceramah wanita yang memakai niqab daripada memasuki masjid dibantah keras.

Seorang penyelidik yang dihalang daripada memasuki perpustakaan Universiti Amerika di sini pada 2001 kerana memakai niqab membawa kesnya ke Mahkamah Agung Mesir dan akhirnya menang.

Mahkamah memutuskan pengharaman menyeluruh ke atas niqab menyalahi perlembagaan. - AP

sumber dari http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1007&pub=Utusan_Malaysia&sec=Luar_Negara&pg=lu_05.htm

Friday, October 2, 2009

Bersama Saifulislam

0 comments

Salam alaik kepada semua...semoga kalian sihat sejahtera dan ceria selalu. Saya nak promosi program yang akan diadakan di KISAS. Anda semua dijemput hadir. Moga beroleh manfaat, amin.
p/s : rindu sangat nak ke bumi waqafan. Hampir 7 tahun meninggalkan KISAS tersayang.

Dare To Fail?!

0 comments
nurpalestina*
Editor: lailatulema

Bad may not be bad, it may be good; good may not be good, it may be bad. "Every adversity, every failure, every handicap, every physical ailment, every unpleasant circumstance and experience carries with it the seed of an equivalent benefit, often in some hidden form"

An old man once lost a horse. His neighbours all came to console him. But the old man said, "It may turn out to be a good thing." A few months later, the horse came back by itself and brought another fast horse with it. The old man's neighbours this time came to congratulate him.

But he said, "This may turn out to be bad." One day, the old man's son went out riding on the fast horse. the horse ran too fast, and his son fell down and broke his leg, became crippled and handicapped. [So, what do you think, is it a bad thing?] years later, the country was at war with its neighbours. All abled bodied youths were drafted to become soldiers. Many of the youths died in that war except the old man's son. [so, what do you think, is it a good thing?]

Every failure is a lesson that drives a person to try a new approach never tried before.
*Taken from the book, Dare To Fail written by Billi P.S.Lim



Dari Meja Editor (iluvislam.com) : Walaupun buku ini telah lama diterbitkan, pada 2006 namun ia telah dicetak semula beberapa kali. Sememangnya buku ini tidak mengecewakan untuk pembaca yang ingin mencari kekuatan dari kegagalan. Walaupun penulis buku ini bukanlah seorang Muslim, namun beliau mengerti hakikat kegagalan dalam kehidupan dan sekarang telah menjadi seorang ahli perniagaan yang berjaya. Ayuh, sahabat kita buktikan, apatah lagi kita hambaNya, punya al-quran dan contoh terbaik untuk menjadi ikutan, juga mampu berjaya di dunia yang hanya jambatan untuk akhirat yang berkekalan. 'Bangkit dari kegagalan untuk kejayaan di masa depan!' Wallahu'alam

How To Keep On Doing Deeds After Ramadhan??

0 comments
The well known Saudi scholar Sheikh `Abdullah Ibn Jibreen states:

Dear brother, here are ten means of keeping on doing good deeds after Ramadan:

1. Seek Allah's support, beseeching Him Almighty to guide you to the right path and help you remain steadfast in faith. Allah Almighty has praised the supplication of those who are of sound instruction when they (have ) said: [Our Lord! Cause not our hearts to stray after Thou hast guided us, and bestow upon us mercy from Thy Presence. Lo! Thou, only Thou art the Bestower.] (Al `Imran 3: 8)

2. Be keen on being in the company of the righteous and attending dhikr meetings such as religious lectures or visiting a righteous friend to make dhikr (remembrance of Allah) together.

3. Acquire knowledge about the biographies of the Prophet's Companions (may Allah be pleased with them all) and the righteous believers by reading books and listening to tapes. This will stimulate you to keep firm in faith and follow in their footsteps.

4. Listen to tapes that deal with religious admonitions and righteous speeches.

5. Be keen on observing the obligatory acts of worship.

6. Keep on offering supererogatory acts of worship; do what you are most inclined to and can do regularly, even if it is little. The Prophet (peace and blessings be upon him) said, "O people! Do only those good deeds which you can do, for Allah does not get tired (of giving reward) till you get tired, and the best deeds to Allah are the incessant ones, even though they may be few."

7. Start learning Allah's Book by heart. Recite what you have learned during Prayer and keep reciting the Qur'an as much as you can.

8. Perform dhikr a lot and ask Almighty Allah for forgiveness. This may seem a tiny good act, yet observing it regularly increases faith and strengthens the heart.

9. Keep away from every thing that may cause your heart to divert from the right path such as bad people, indecent television programs, pornographic pictures, and love songs.

10. Last, but not least in importance, truly repent to Almighty Allah and be keen on not deviating from the right path again. Allah Almighty rejoices when His bondman returns to Him Most High in true repentance. Dear brother, do not be one of those who do not pay heed to Allah Most High except in Ramadan. The righteous predecessors said about them, “Woe to those people who do not become mindful of Almighty Allah but in Ramadan!” May Allah help you be steadfast in the right path until you reach the following Ramadan in best health and condition.Excerpted, with slight modifications, from: www.islamtoday.com


*This article is from the Islamonline.net website, http://www.islamonline.net/servlet/Satellite?pagename=IslamOnline-English-Ask_Scholar/FatwaE/FatwaE&cid=1119503547666

Wednesday, September 30, 2009

Syawal Tahun Ini....=) Part II

0 comments
Alhamdulillah, aku berkesempatan menjengok rumah kedua ku ini..^o^
Usai kelas Nahu tengahari tadi, aku solat Zuhur dan terus ke makmal komputer. Nak up-date apa2 yang patut.

Syawal masih lagi terasa kemeriahannya. Lagu2 raya pun banyak lagi kedengaran di corong2 radio. Hmm...puasa sebulan, raya pun sebulan ke??

Oh ye, ni sambungan dari kisah yang pertama...

2 Syawal ^_~

Hari ini aku sekeluarga bertolak pulang ke kampung di Yan, Kedah. Disebabkan kesesakan kat highway, perjalanan kami telah mengambil masa hampir 9 jam. Apa2 pun, syukur padaNya kerana segalanya selamat. Sebaik tiba di rumah Tok, kelihatan sepupu2 ku sedang asyik menonton TV. Kalau tak silap malam tu ada Cicakman.

Gembira dihati ini tatkala aku melangkah masuk ke dalam rumah. Aku terus bersalaman dengan Tok dan Mak Ngah. Tak lama kemudian Pak Lang sekeluarga pun sampai. Bertambah best dan meriah. Haa...bila dah berkumpul ramai2 ni, aku dapat bermain dengan si comel ni - sepupuku, Nurul Amirah. Dia yang baru berusia 4 tahun itu cukup petah bila bercakap. Ditambah pula dengan wajahnya yang comel dan putih gebu membuatkan ramai yang suka mencubit2 pipinya. =)
( yang baju hijau tu ialah Tok)

Selama 3 hari aku berhari raya di kampung. Alhamdulillah, aku sekeluarga sempat menziarahi kubur arwah Tok Wan, Tok Nek (moyang) dan Pakcikku. Sewaktu Tok Wan meninggal, aku masih belum lahir lagi. Tok Nek pula meninggal ketika aku berusia 5 tahun. Manakala Pakcikku baru meninggalkan kami pada tahun lepas. Innalillah...

Pada hari Khamis, kami bercadang untuk pulang ke Perak. Rasa macam tak cukup je cuti kali ni. Mujurlah sempat juga aku dan sepupu2 ku pergi ke kawasan Air Terjun Batu Hampar yang terletak berhampiran rumah Tok. 5 minit je.Best!!! Air sungainya sejuuukkk bangat! =) Untuk pengetahuan anda , kawasan air terjun tu betul2 dalam kawasan rumah Sultan Kedah. Dulu, tempat ni tak dibuka untuk org ramai. Tapi sekarang ni dah dibuka kepada semua.

Dan sebelum berangkat pulang, kami bergambar beramai2. Macam2 warna tema baju raya yang ada. ( cyan, biru, dan hijau pucuk pisang). Uniknya, baju raya bagi keluargaku tidak pernah berpakat untuk sama warna. Masing2 beli ikut kesukaan sendiri...tup..tup time raya, matching pulak!!!he2

On the way nak sampai rumah, kami melalui jalan Kuala Kangsar. Di situ ada saudara-maraku sebelah ayah. Jadi, kami pun singgah di Manong, KK. Tak sangka2 kedatangan kami serentak dengan Mak saudaraku yang tinggal di Shah Alam dan sepupu2 yang lain. Bertambah meraih la...al maklum, sepupu2 ku ni sudah berkeluarga. Waktu tu la aku baru dapat berkenalan dengan anak2 sepupuku yang dah besar2 semuanya. Lama sangat tak jumpa diaorang. Seronok bila dapat berjumpa dan bersembang. Masing2 sudah ada kehidupan sendiri...=) .

Kemudian, kami meminta izin untuk pulang ke Kampar. Ibuku agak letih memandangkan perjalanan kami masih jauh. Alhamdulillah, kami tiba di rumah pukul 9mlm...

p/s : Sama2lah kita jalinkan ukhuwah yang baik sesama saudara seagama.

Monday, September 28, 2009

Syawal Tahun Ini....=)

0 comments
Perjalanan pulang ke rumahku di Darul Ridzuan yang mengambil masa lebih kurang 3 jam dari Pudu membuatkan diri ini begitu teruja. Alhamdulillah, mujurlah suasana di Pudu pada petang itu tak sesak. Mungkin ramai yang belum berhajat untuk pulang ke kampung lagi walaupun hanya 3 hari lagi Syawal akan menjengokkan diri. Kalau diikutkan tiketku yang sebenar, aku akan bertolak pada jam 4ptg. Namun, rezeki ku pada hari tu, ada lagi seat yang kosong, jadi pemandu bas mempelawa aku untuk naik bas yang bergerak 3.30ptg =)

Dengan ibtisam yang terukir di bibir, aku segera naik bas tersebut. Niat di hati agar aku berkesempatan berbuka bersama keluarga di rumah. Ye lah, dah lama tak berbuka bersama usrah tercinta. Namun begitu, bekalan untuk berbuka sudah kusiapkan dalam beg sandang sedari awal lagi. ^o^
Syukurlah dalam 6.30ptg aku selamat tiba di rumah....


Eid Fitr tahun ini disambut secara sederhana. Sebaik menonton TV tentang pengumuman tarikh hari raya, aku tersenyum lagi...tersenyum meilhat gelagat adikku dan kakakku yang agak terkejut kerana EsoK RaYa! Mungkin ada yang tidak menyedari bhwa tahun ini kita menunaikan ibadah puasa selama 29hari berbanding 30hari pada tahun2 lepas. Seperti biasa, surau di hadapan rumahku akan melaungkan TAKBIR usai solat Isyak. Orang yang paling happy...semestinya adik bongsuku. Masakan tidak, biasanya malam raya dia akan join group TAKBIR ! Macam biasa, dia dan jemaah surau akan bertandang ke beberapa buah rumah di sekitar kawasan rumahku untuk berTAKBIR raya...MerIaH!!! Masih kuingat lagi, adikku (Anas) balik kekenyangan setelah selesai berTAKBIR raya. Kenyang dek dijamu tuan2 rumah...=) yang paling best, sudah pasti lah poketnya dah kembung!!! Tu zaman kanak2nya. Tapi sekarang umurnya sudah meningkat 17thn. Saat aku bertanya tentang duit raya...dia hanya menjawab..."Anas dah besar, sebab tu tak dapat duit dah.." ^_^


1 Syawal 1430 / 20 September 2009
Bersama keluarga tersayang

1 Syawal bagi aku sekeluarga pada tahun ini dirasakan lebih meriah berbanding tahun lepas. Seperti biasa 1 Syawal akan disambut di rumah...selalunya pada 2 Syawal barulah kami pulang ke kampung Mak di Yan, Kedah. Seronoknya tak terkira walaupun kami tiba agak lewat dek kesesakan kat highway...(ada lori terperosok dalam kawasan semak)

Haa...ada lagi yang menarik bakal diceritakan lagi...tunGGu..!! =)

p/s: I need to stop now...so sleepy.

Sunday, September 27, 2009

Salam Eidul Fitri

0 comments
Assalamualaikum saya ucapkan kepada semua yang menziarahi blog ini. Syukran jazilan =)...hari ni kita berada pada hari ke-8 Syawal. Haaa...antum dah berpuasa sunat 6? Kalau sudah, alhamdulillah. Pada sesiapa yang belum mula atau belum cukup 6hari, cepat2lah tunaikan sebelum Syawal habis. Al-maklum...nanti byk open house, jamuan raya...takut2 tak sempat nak berpuasa sunat, Syawal pun dah hbis.

Yang tadi tu, muqaddimah je..ok.Alhamdulillah, jam 7.40 malam saya baru sahaja tiba ke bumi Nilai ini setelah seronok bercuti hari raya seminggu. Tak puas rasanya sebab hati ini masih ingin berada bersama keluarga di rumah. Namun, kembalinya saya ke sini ada misi dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Belajar dan terus belajar..(ayat untuk pujuk hati..^o^)

Di sini saya ingin kongsikan pengalaman berhari raya sepanjang cuti yang lalu. Teruja rasanya nak menulis dalam blog ini hinggakan saya terus menerjah blog yang sudah lama tak terusik sebaik sahaja usai makan malam.

Ada banyak perkara yang nak diceritakan disini...ape dia?? TUnGGu!!!

p/s: saya akan post tentang pengalaman berhari raya dalam entry akan datang...stay tuned!

Monday, September 14, 2009

Isu Zakat Diberi Kepada Bukan Islam

0 comments

Bolehkah zakat diberi kepada bukan Islam?

Assalamualaikum semua...salam ramadhan al-Mubarak. Berikutan isu wang zakat diberikan kepada bukan Islam kini menjadi perbualan ramai, disini saya petik info dari website zakat Selangor.

Dua tiga hari lalu, media massa melaporkan salah seorang ADUN kerajaan negeri membangkitkan isu agihan zakat kepada bukan Islam. Walau bagaimanapun, isu ini tidaklah mengheret LZS ke kancah konflik. Alhamdulillah.

Isu zakat kepada bukan Islam bukanlah perkara baharu. Ia sudah dibahaskan sejak dahulu lagi. Misalnya, asnaf muallaf dikatakan oleh ulamak, bukanlah sekadar terbatas kepada mereka yang baharu memeluk Islam. Bahkan muallaf juga merujuk kepada non-muslim yang ‘ada hati’ dengan Islam.

Begitu juga zakat fitrah, turut dibahaskan bahawa golongan fakir daripada kalangan bukan Islam juga layak menerimanya.

Namun, secara Jujur kita akur bahawa umumnya kefahaman zakat masih minima di kalangan umat Islam. Umumnya umat Islam merasakan, bahawa zakat adalah hak eksklusif umat Islam sahaja.

Kita tidak boleh menyalahkan majoriti umat Islam jika berpemikiran sebegini. Ini memandangkan, upaya pencerahan minda mengenai zakat memang sedikit susah.

Misalnya, suatu masa dahulu inisiatif mewajibkan zakat pendapatan telah melalui laluan yang agak payah. Wal hal terang-terang Yusuf Qardhawi menyatakan ia sudah dilaksanakan sejak zaman para sahabat lagi.


Di sini juga saya paparkan info dari laman e-fatwa buat tatapan kita umat Islam.

Kategori : Ibadat
Tajuk :
Hukum Memberi Zakat Kepada Orang Bukan Islam Bagi Tujuan Dakwah
Isu :

1. Persoalan mengenai perkara ini ditimbulkan dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam yang bersidang pada bulan September 2007 yang lalu. Muzakarah membincangkan isu ini untuk mendapatkan satu keputusan atau dasar tentang hukum memberikan wang zakat kepada orang bukan Islam bagi tujuan dakwah di bawah asnaf Al-Muallafatu Qulubuhum.

2. Di Negeri Kelantan, program dakwah kepada orang bukan Islam khususnya dakwah kepada orang asli dilaksanakan oleh Unit Dakwah, Majlis Agama Islam Kelantan dengan menggunakan peruntukan wang zakat. Walau bagaimana pun sehingga sekarang tiada fatwa khusus yang memperincikan takrifan asnaf Al-Muallafatu Qulubuhum, samada ia meliputi orang Islam sahaja atau ia merangkumi orang kafir.

Keputusan :
Setelah membincangkan isu ini dengan teliti, Mesyuarat Jamaah
Ulama’ bersetuju memfatwakan seperti berikut :
1. Asnaf Al-Muallafatu Qulubuhum dibahagikan kepada 2 golongan iaitu golongan Muslim dan golongan Kafir.

Golongan Muslim meliputi :
a. Orang yang baru memeluk Agama Islam.
b. Ketua-ketua kumpulan Islam yang mempunyai hubungan baik dengan ketua-ketua kumpulan bukan Islam yang sama taraf dengannya.
c. Ketua-ketua kumpulan Islam yang masih belum mantap imannya tetapi masih berpengaruh.

Golongan bukan muslim (kafir) pula meliputi :
a. Orang yang berkemungkinan menerima Islam.
b. Boleh dipujuk supaya tidak memusuhi orang Islam.

2. Dalam urusan agihan wang zakat kepada al-muallafatu Qulubuhum ini, secara umumnya Mesyuarat bersetuju dengan pendapat rajih dalam Mazhab Syafie yang mengharuskan wang zakat diagihkan kepada golongan Muslim
Sahaja.

3. Dalam konteks dakwah, khususnya dakwah kepada orang asli di Kelantan, mesyuarat bersetuju memfatwakan bahawa pengagihan wang zakat diharuskan kepada golongan bukan Muslim.
Fatwa ini dikhususkan untuk tujuan dakwah semata-mata kerana kepentingan siasah syar’iyyah untuk pengembangan Agama Islam.

Wallahu'alam

Agungnya Kuasa Maha Pencipta

0 comments

Air Mata Darah


DARI kiri Twinkle Dwivedi, Rashida Khatoon dan Calvinno Inman.

Fenomena pelik remaja titis air mata darah

CALVINNO Inman, Twinkle Dwivedi dan Rashida Khatoon tidak mengenali satu sama lain, tetapi remaja dari India dan Amerika Syarikat ini berkongsi satu masalah penuh misteri yang membingungkan ramai iaitu mereka mengalirkan air mata darah.

Inman, dari Tennessee, menjadi ‘mangsa’ terbaru masalah misteri itu dan penderitaannya itu menjadi perhatian ramai selepas dilaporkan media antarabangsa, akhir bulan lalu.


Remaja lelaki berusia 15 tahun itu dikatakan tidak dapat mengawal mengalirkan air mata darah sehingga tiga kali sehari dan berlanjutan selama 15 minit sehingga sejam! Ketika ramai kagum dengan keadaan dirinya, tetapi tidak ramai yang menyedari masalah itu jelas mengganggu kehidupan Inman. Malah, beliau sering disindir rakan-rakannya yang melabelkannya sebagai kerasukan atau kesakitan setiap kali air mata darahnya mengalir.


“Kadang-kadang saya dapat rasakan ia keluar, sama seperti air mata. Saya berasakan mata saya berair. Kadang-kadang, mata saya terlalu sakit seolah-olah mahu tercabut,” katanya kepada stesen ABC News, baru-baru ini.

Ibu Inman, Tammy Mynatt, yang bimbang dengan keadaan itu berkata, beliau sudah membawa anaknya menjalani pemeriksaan MRI, imbasan CAT dan ultra bunyi serta mengadakan temujanji dengan pakar. Sayangnya, di negara maju seperti Amerika sekali pun, tiada seorang doktor yang dapat mengenal pasti punca keadaan Inman. Malah golongan pakar perubatan turut bingung dengan keadaan itu.


Mynatt menceritakan detik-detik bagaimana beliau menghubungi talian 911 apabila kali pertama anaknya menitiskan air mata darah itu.

“Perkara paling menakutkan dalam hidup saya ialah apabila beliau memandang dan bertanya, ‘Mak, apakah saya akan mati?’ Pertanyaan itu amat menusuk hati kerana sebagai ibu saya cuma mampu memerhatikan tanpa mampu berbuat apa-apa,” katanya. Pakar Oftalmologi, Dr Rex Hamilton, berkata remaja itu mungkin menderita keadaan yang digelar Haemolacria atau ringkasnya ‘air mata darah.’

“Ia cuma perkataan menggambarkan manifestasi air mata darah. Ia tidak menyebut apa-apa mengenai puncanya dan terjadi satu dalam sejuta orang,” katanya.

Tidak kurang pula yang mengaitkan masalah itu dengan kecacatan saluran air mata dan ketumbuhan dalam otak, biarpun ia kekal andaian kerana tiada sebarang bukti perubatan bagi menyokongnya.

Apa yang pasti, keadaan Inman menyamai penderitaan ditanggung Rashida Khatoon, remaja dari Patna, di timur laut India. Seperti juga di Amerika, pakar perubatan India juga tidak mempunyai sebarang jawapan di atas penderitaan gadis itu.

“Saya tidak berasa sakit apabila titisan air mata darah itu keluar. Tetapi tergamam juga melihatkan air mata darah yang mengalir dan bukannya tangisan biasa,” kata Rashida.

Jika Inman dituduh kerasukan, Rashida sebaliknya dipandang mulia penganut Hindu yang menganggap dirinya satu keramat. Mereka sanggup ke rumahnya untuk mendapatkan restu serta memberi hadiah kepada Rashida dan keluarganya.

Seorang lagi remaja India, Twinkle Dwivedi, 13, pula kehilangan darah menerusi kulitnya, termasuk mata tanpa mengalami luka atau calar.

Malah dia terpaksa menjalani pemindahan darah apabila ia keluar menerusi mata, hidung, garis rambut, leher dan tapak kaki. Ada kalanya, keadaannya teruk apabila bangun dengan keseluruhan tubuhnya diselaputi darah kering. Penderitaan Dwivedi sebaliknya dipandang serong oleh penduduk kampung yang percayakan beliau disumpah dan menjerit kata-kata menghina gadis itu.

Keluarganya yang bimbang sudah mendapatkan bantuan daripada ramai doktor selain pemimpin agama pelbagai agama tetapi menemui jalan buntu.

“Saya amat terdesak untuk membantu anak saya. Kami tidak percayakan perkara tahyul tetapi amat terdesak. Kami sudah ke kuil, masjid, gereja tetapi tiada apa dapat menyembuhkan anak saya,” kata ibunya, Nandani, 42. Pakar perubatan India kini percaya keadaan Dwivedi adalah versi teruk masalah platelet darah yang jarang berlaku dan tidak dapat mencari penawar.


Dr. Muhaya Mohamad

Di Malaysia juga tidak terkecuali digemparkan berita hampir sama kira-kira 24 tahun lalu apabila akhbar melaporkan kanak-kanak yang ketika itu berusia 10 tahun, Yogalingam, dari Perak, mengeluarkan benang daripada matanya.

Selama hampir dua minggu, gumpalan benang berterusan keluar menerusi matanya yang memaksanya ditahan di hospital lebih 10 hari. Kesengsaraan Yogalingam bermula dengan rasa gatal dan sakit pada matanya terutama di kelopak mata kanan. Ibunya, Letchumi, yang cemas dengan keadaan itu segera membawa Yogalingam ke hospital Ipoh. Doktor menemui gumpalan hitam pekat di kelopak mata Yogalingam dan apabila ia dikeluarkan hasilnya amat membingungkan doktor kerana ia adalah seutas benang.

Menurut doktor yang merawatnya, lebih 80 gumpal benang ditarik daripada mata kanan kanak-kanak berkenaan dan panjangnya mencecah enam hingga lapan sentimeter. Ia terus menjadi misteri apabila kajian di Makmal Direktorat Kimia Jabatan Kesihatan Malaysia, mengesahkan benang asli itu daripada serat kapas.

Tidak kurang menariknya kejadian aneh pada 2007 mengenai kemampuan gadis Melaka, Siti Suhana Saadon, mengeluarkan beratus-ratus bebola kecil berbentuk kristal dan permata pelbagai warna menerusi ibu jari kirinya. Sekumpulan pakar Universiti Putra Malaysia (UPM) yang melakukan kajian, mengesyaki bebola kecil warna jernih seperti kristal, guli dan hirisan kaca yang keluar daripada ibu jari kaki kiri gadis berkenaan hasil tindak balas enzim dan toksik dalam tubuhnya.

Namakan ia apa saja - misteri, aneh atau pelik tetapi bagi umat Islam, keadaan itu tidak sepatutnya menghairankan sebaliknya menjadi sumber kekaguman kepada kebesaran kuasa Allah.

'Fenomena aneh tak dapat diterokai akal'

APAKAH mungkin kejadian air mata darah itu dibuat-buat? Atau mungkinkah ini disebabkan virus tertentu yang menyebabkan pendarahan berlaku?

Namun, bagi Pengerusi Persatuan Oftamologikal Malaysia, Prof Dr Muhaya Mohamad, beliau bersetuju dengan pandangan pakar antarabangsa yang kejadian tangisan darah ini sememangnya satu misteri perubatan yang belum terungkai lagi, biarpun dunia menyaksikan pelbagai perkembangan teknologi perubatan serba canggih.

Ini kerana hakikatnya, biar cerdik mana dan pencapaian manusia, masih ada bidang yang belum dapat diterokai kemampuan akal dan tinggal fenomena aneh yang tiada jawapannya.

“Secara jujurnya, saya katakan keadaan itu adalah satu misteri kerana saya tidak pernah berdepan perkara itu sepanjang 18 tahun menjadi pakar mata. Saya memandangnya sebagai tanda kebesaran Allah SWT.

“Manusia, walaupun berkelayakan sebagai doktor tidak dapat menandingi kuasa Allah SWT. Ilmu kita amat terbatas sedangkan kuasa-Nya tidak terhad.”

Ditanya sama ada dia sendiri pernah berdepan pengalaman merawat pesakit menghidap masalah misteri ini, Dr Muhaya berkata, jika ada pun, ia membabitkan virus sakit mata.

“Kes pernah dikendalikan membabitkan air mata berwarna agak merah jambu yang disebabkan virus sakit mata. Simptomnya membabitkan mata bengkak dan membran yang apabila dibuang menyebabkan warna air mata berubah.

“Tetapi belum pernah saya berdepan dengan pesakit mengalirkan air mata darah. Jika pesakit menghadapi masalah platelet darah kurang sekalipun, pendarahan berlaku pada retina dan dia tidak akan mengalirkan air mata darah,” katanya.

Justeru, Dr Muhaya berkata, kejadian air mata darah itu sememangnya satu misteri.

“Saya tidak tahu bagaimana untuk memberi penjelasan mengenai kes ini. Ia satu misteri bagi saya tetapi kita tidak boleh terus mengatakan ia dibuat-buat kerana keadaan itu mungkin satu petunjuk Allah SWT.

“Sekali lagi saya tegaskan kita manusia jangan sombong kerana pengetahuan kita amat terhad. Perkara seperti ini pun sudah cukup membingungkan kita,” katanya.

Artikel dipetik dari bharian online 14 september 2009.

p/s : Subhanallah, Allah Maha Berkuasa...

Friday, September 11, 2009

Kehadiranmu dinanti...pemergianmu ditangisi

0 comments
Saat menaip entry kali ini, saya terfikir sendirian..."hmm...malam ni dah masuk malam ke22 ramadhan". Pantas sungguh Ramadhan berlalu. Terasa terlalu rugi andai puasa kali ini masih sama seperti tahun2 sebelumnya.

Dalam satu tazkirah ringkas yang saya hadiri malam ini, Ustaz ada menyebut bahawa "Ramadhan yang datang adalah sama...namun natijahnya berbeza". Ada maksud yang tersirat disebalik kata2 ustaz itu. Ya! Ramadhan adalah satu bulan yang dikurniakan Allah pada hamba2Nya. Doa mustajab, pahala berganda, pintu syurga dibuka manakala pintu neraka ditutup, dll...adalah satu tawaran yang sungguh hebat dan Maha Agung yang ditawarkan untuk kita. Pilihannya bergantung pada iman masing2.

Natijahnya kita akan lihat selepas berlalunya Ramadhan alMubarak. Sayang, andai kita tidak terkesan langsung dengan tarbiyah Ramadhan. Dalam bulan ini, kita boleh bangun awal untuk bersahur, adakah selepas ini kita mampu untuk bangun awal lagi? Jika dalam bulan ini kita boleh memperbanyakkan sedekah, adakah amalan sedekah itu kita dapat teruskan?

Jom, muhasabah diri...sebelum kita dimuhasabahkan!!

Allahumma barik lana fi Ramadhan warzuqna lailatal qadr...amin