Wednesday, August 26, 2009

Ramadhan Kareem 1430H

0 comments

Apa khabar puasa kita??

Alhamdulillah, hari ini sudah 5 hari kita melalui bulan Ramadhan, bulan yang ke-9 dalam tahun Islam. Meniti fasa awal Ramadhan sudah pasti banyak perkara yang kita lalui dalam usaha untuk menyesuaikan diri dan keadaan dalam bulan yang penuh ujian ini. Rutin harian juga turut berubah serta merta...waktu bangun subuh juga lebih awal dek kerana masing2 ingin mengisi perut ketika bersahur. Bangunlah bersahur walau hanya segelas air. Di situ tersembunyi hikmah dan barakah...

Fasa pertama ini penuh dengan rahmat yang Allah offer pada umat Islam. Hanya 30 hari shj tawaran ini diadakan dalam tempoh setahun!!! Justeru, jom kita sama2 isi bulan Ramadhan ini dengan amal ibadah bukan sahaja menunaikan puasa dengan bersungguh2 malah bersolat tarawih, membaca dan tadabbur al-Quran, bersedekah, menunaikan solat2 sunat; tahajud, hajat, istikharah, witir dsb. Di pertengahan Ramadhan menjanjikan maghfirah buat kita...di kala ini bersama2lah kita memperbanyakkan memohon ampun padaNya. Moga diampunkan segala dosa2 lalu..amin. Dan di penghujung bulan ini, dijanjikan perlepasan dari api neraka. Subhanallah!

Jom muhasabah, macam mane agaknya puasa kita pada tahun2 lepas? adakah sama atau lebih baik? jika jawapannya lebih baik, alhamdulillah...moga ditetapkan hati untuk mengislahkan diri...seandainya sama atau mungkin lebih teruk dari yang terdahulu...cepat2lah kita perbaiki dan tampung semula mane2 yang tercarik dan lompong. Tak tahu lagi samada kita berkesempatan bertemu dgn Ramadhan akan datang...Maka, peluang yang ada depan mata ni perlu digunakan sebaiknya.

Lailatul qadr...hmm...bercakap tentang malam al-qadr ini, membuatkan kita ternanti2 dan menghitung2 bile agaknye ye...? Namun, usahlah hanya pulun di 10 malam akhir ramadhan je...manfaatkan malam2 dalam ramadhan ini dengan semaksimum mungkin. Dan bagi sesiapa yang gemar membuat persiapan menyambut eid mubarak, jangan sampai terlalu ghairah hingga tak menghiraukan kedatangan lailatul qadr...maklumlah, time2 akhir ramadhan nanti, ramai yang sibuk dgn aktiviti2 menyambut raya.

So, jom pakat tambah amalan masa bulan Ramadhan ni. Niat ikhlas lillahi. Semoga beroleh keberkatan dan kemenangan. Allahu Akbar!!!


0 comments:

Post a Comment