Sunday, August 9, 2009

Dari Tanah Kembali ke Tanah

0 comments
Travelog setiap manusia...berasal dari tanah dan bakal kembali ke tanah...

Hukum alam - setiap yang bermula pasti ada akhirnya, setiap permulaan ada penghujungnya...segalanya telah tercatat di Luh Mahfuz.

Paling Pintar - Ingat Mati

Kenapa dikatakan orang yang paling pintar adalah mereka yang paling banyak mengingati mati? Pernahkah kita terfikir maksud hadis ini?

Gholibnya apabila disebut tentang kematian, pasti ramai yang takut mendengarnya. Mahu atau tidak, itulah ketetapan yang PASTI! Kematian membuatkan kita menginsafi hakikat kehidupan...ia juga mengingatkan kita tujuan kita hidup di dunia ini...Sudah pasti bagi sesiapa yang sering mengingati mati, dia akan lebih bersedia...
Bersedia dengan melangkapkan diri dengan amalan2 kebaikan. Bersedia dengan memperbanyakkan lagi ibadah...bukan sekadar solat, puasa, zakat atau haji malah seluruh kehidupan ini dari mula kita bangun dari tidur sehingga kita tidur semula. Mua'malah sesama ibu bapa, guru, pensyarah, kawan2, makcik cafe, pak guard dan sesiapa shj wajib dijaga.

Terkadang kita sering lupa, sering juga leka...bahawa ajal itu semakin lama semakin menghampiri kita. Andainya hari ini usia kita mencecah 21 tahun, hitunglah berapa lama lagi baki umur kita yang ada. Tatkala hari ulangtahun kelahiran tiba, adakah kita pernah menyoal diri sendiri; berapa umur ku yang berbaki?? Hanya nyanyian lagu hari jadi dan tiupan lilin kek yang menjadi perkara wajib pabila saat hari ulangtahun...adakah kita pernah terfikir akan hal ini?

Ternyata bagi insan yang sering mengingati mati akan mempersiapkan diri...sebagai bekalan di negeri abadi. Itulah insan yang bijaksana. Kerna dia pasti tidak akan melakukan perkara yang sia2 semasa hayat masih ada. Kebijaksanaan seseorang wajar diukur dari cara dia menyiapkan dirinya andai nanti tiba saatnya nyawa terpisah dari jasad.

Ku pesan pada diri...hargai masa yang ada...persiapkan bekalan untuk ke sana. Entah bila, di mana, bagaimana...kematian yang datang menjemput. Saat kita dilahirkan ke dunia, kita menangis dan orang lain senyum gembira...biarlah nanti, di saat kita pergi meninggalkan dunia ini kita pula yang senyum gembira. Sungguh! Kehidupan ini tidak panjang...semoga akhir hidup kita, adalah sebaik-baik pengakhiran...amin.

"Al-fatihah buat muslimin dan muslimat yang telah kembali padaNya"

0 comments:

Post a Comment