Tuesday, September 21, 2010

Musim cuti = Musim kenduri = Musim bertunang

0 comments

Salam alaik...

Saat cuti sekolah tiba (cuti raya)..macam2 jenis kad sampai ke rumah saya. Kad2 kahwin terutamanya yg saya terima termasuklah kawan2 masa sekolah menengah dan masa pgjian diploma dulu.

Barakallahu lakum wa jama'a bainakuma fi khair ^_^

Tahniah buat sahabat2 yg sudah pun selamat melangkah ke alam rumahtangga. Tak kurang juga yg mengadakan majlis pertunangan sempena cuti sekolah yg lepas. Mudah2n jalinan silaturrahim yang terbina bukan sekadar 'pasangan' yang diraikan shj, malah lebih besar lagi - jalinan 2 buah keluarga.

Tahniah!

Ingin saya kongsikan di sini sebahagian artikel dari web Saifulislam.com tentang pertunangan @ khitbah (istilah dalam bhs arab) mengenai pertunangan, yang mungkin ada yang tidak tahu atau tahu mengenainya tetapi tak mengambil berat tentangnya...


RAHSIA PERTUNANGAN

Pertunangan tidaklah perlu dihebahkan.

Rasulullah sendiri ada menasihatkan kepada kita:

"Rahsiakan pertunangan dan iklankan (hebahkan) tentang perkahwinan"
- hadis riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu 'anhu, dan disahihkan oleh al-Albani di dalam Irwa' Al-Ghalil -

Pertunangan adalah komitemen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun, ulama' menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunanga itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini drpd dirosakkan oleh hasad manusia yang tidak bertindak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-'Adawi 'ala Syarh Mukhtasar Khalil.

Wallahu 'alam

0 comments:

Post a Comment