Thursday, March 4, 2010

Jadilah Remaja Yang Matang

1 comments

Remaja muslim adalah seorang remaja yang matang, terdidik akhlak dan perlakuannya. Kematangan seseorang boleh dilihat daripada tutur kata, perwatakan dan tindakannya. Mari kita sama-sama meneliti kembali diri kita. Adakah kita seorang yang matang?

Situasi 1

"Man, hari ini kelas kita dibatalkan. Pensyarah ada meeting," ujar Farid kepada sahabatnya, Razman.

"Hmm...tak mengapalah, kalau macam tu aku nak pergi library untuk cari bahan thesis. Terima kasih Farid," balasnya sambil tersenyum.

Situasi 2

"Adi, hari ini kelas kita dibatalkan. Ustazah ambil cuti emergency," kata Husni kepada sahabatnya, Hadi.

"Ye ke? bestnye...boleh aku sambung tidur. Lagipun malam tadi aku tidur lewat sebab siapkan assignment yang aku tangguh minggu lepas," balas Adi sambil menarik kembali kain selimutnya.


Cuba anda bandingkan antara sikap Razman dan Hadi. Nampak perbezaannya, bukan?

Remaja yang mempamerkan sikap kedewasaanya akan menjadi remaja yang maju dan dinamik. Pengurusan masa yang baik berpunca daripada sikap seseorang individu tersebut. Orang yang matang akan meletakkan matlamat dalam setiap gerak kerjanya. Hidup tanpa matlamat umpama seorang pemandu kereta yang memandu keretanya tanpa tahu ke mana dia hala tujunya.

Islam menggalakkkan seseorang itu terus maju dan berjaya dalam hidupnya. Untuk menjadi seorang remaja muslim yang dewasa anda harus mengamalkan sikap seperti, bertenang dan bersabar seandainya hajat belum lagi tercapai. Tidak mudah berputus asa. Selain itu, dia sentiasa bersedia menghadapi sesuatu yang tidak diduga. Menjaga maruah diri, keluarga, agama dan bangsa.

Kematangan seseorang juga terletak pada cara dia berfikir,bertindak dan berinteraksi dengan orang lain.Tetapi ramai remaja yang sudah mencapai umur dewasa yang masih belum matang dan bersifat keanakan.

Bercakap soal kematangan, kita pasti mengaitkan ia dengan umur seseorang. Benarkah pendapat yang mengatakan apabila umur seseorang meningkat dewasa, pasti dia seorang yang matang.

Sebenarnya kematangan tidak wajar diukur melalui umur seseorang semata-mata, bahkan ia diukur dari segi ilmu dan pengalamannya. Jika dilihat contoh peribadi Imam Syafie' beliau sudah menunjukkan kematangannya diusia yang masih kecil.

Justeru, belajarlah menjadi remaja yang matang dan dihormati oleh orang lain.

1 comments:

Post a Comment