Monday, July 26, 2010

New Semester with the New Challenges!

0 comments
26 Julai 2010

Assalamualaikum wbt..

Sudah sekian lama saya tak up-date blog ni. Sebaik mula cuti pada sem lepas, mood untuk menulis belum datang, hingga lah pada hari ini, saya tergerak hati untuk menulis kembali. Itupun setelah view blog sahabat2 lain...(just to get the mood..)

Kenapa agaknya saya memilih gambar di atas? Gambar tu sebenarnya nak jadikan semangat dan peringatan kepada saya...

Semangat untuk teruskan semester terakhir sebelum praktikal dan semangat untuk sambung belajar hingga ke tahap tertinggi dan peringatan bahawa tanggungjawab dan amanah selepas bergelar graduan sangat BESAR! Perasaan bercampur baur tatkala memegang skrol nanti...wallahu'alam.

Alhamdulillah, sekarang dah masuk minggu ke3 sesi kuliah dalam semester 7 ni. Syukurlah subjek sem ini tidak terlalu banyak. Masih ada ruang untuk berehat berbanding sem lepas. Tapi bukan rehat2 yang kosong! Banyak perkara yang berlaku di awal2 semester. Al-maklum sekarang ni adalah semester akhir untuk saya dan kawan2 berada di dalam bilik kuliah. Semester hadapan kami akan menjalani Latihan Industri ke tempat2 yang terpilih. InsyaAllah...

Antara perkara yang menarik sepanjang 2 minggu pertama sesi ini, ialah agreement dgn lecturer untuk bercakap dalam bahasa Arab. Tak kira di mana dan apa jua keadaan kecuali darurat! Syukran ustaz...

We are allowed to speak in English too instead of speaking in Malay.

Hmm...last week, my friends and I went to UIAM Library to find the suitable books and thesis regarding to our own research topic. Luckily we found the target materials, alhamdulillah. That is the first time I went there. Before going back to the hostel, I met my old friend. She is continuing her Master in TESL in UPM...congrates! Nice to meet you FAI! =)

This week I'm scheduling to go to UKM Library, meet my lecturer and supervisor. Student's Life is coming back! Hopefully, Allah will ease everything.amin.

The last thing I want to share here is about the Seminar that I attended yesterday. "Seminar kematangan mahasiswa 2010" at DKP3 which is organized by MPP...

The question is...do IPT students mature enough?

The thing that attracted me is "Mental Reform"...and the basic thing that we as MAHASISWA must do is READ A LOT..because reading is the foundation of everything. Though you are science student, you should read about law...or if you are language student, you should read also about syariah and etc. At least you know, what people surround you talk about.

Thanks to the speakers!

-we meet again after 7 years-

0 comments:

Post a Comment